Dodano produkt do koszyka

Co na ból pleców? Sposoby łagodzenia bólu

Ból pleców i kręgosłupa może być spowodowany wieloma czynnikami, czasami wystarczy przeciążenie mięśni, nieprawidłowe podniesienie ciężaru, albo niewygodna pozycja podczas snu – i ból pleców gwarantowany. Dolegliwość może skutecznie pokrzyżować plany na kilka następnych dni. Czy są jakieś skuteczne sposoby na bóle pleców do doraźnego stosowania?

Najczęstsze powody dolegliwości

Bóle pleców są powszechne i przeważnie wywołane przez typowe czynniki, np. sen w niekomfortowej pozycji, naciągnięcie mięśni czy wypadnięcie dysku. Są to w większości niegroźne niedyspozycje, wiążące się z dyskomfortem, ale niebędące zagrożeniem dla zdrowia. Mimo wszystko, jeżeli bóle są nawracające lub nie ustępują, należy skonsultować się z lekarzem w celu wykluczenia innych, poważniejszych przyczyn bólu kręgosłupa.

Możemy wyróżnić m.in.: bóle pleców na dole (w odcinku lędźwiowym), ból z tyłu pleców obejmujący odcinek krzyżowy i piersiowy, ból kręgosłupa w odcinku szyjnym, czy też specyficzne, charakterystyczne bóle korzonków lub związane z rwą kulszową. Bóle kręgosłupa i mięśni mogą być spowodowane różnymi czynnikami:

  • przeciążeniem mięśni i więzadeł,

  • spaniem w złej pozycji lub na niewygodnym łóżku,

  • urazami mięśni lub kręgosłupa,

  • brakiem aktywności fizycznej,

  • chorobą zwyrodnieniową stawów,

  • przepukliną kręgosłupa.

 

Oprócz odkręgosłupowych dolegliwości mogą pojawić się również inne, związane z chorobami lub ze stanami fizjologicznymi, np. ból pleców w ciąży, wywołany zaburzeniami w obrębie miednicy, półpaścem, czy chorobami autoimmunologicznymi. Jeżeli ból nie jest wyłącznie pojedynczym epizodem, jest nawracający lub utrzymuje się powyżej 3 miesięcy (przewlekły), koniecznie należy zgłosić się do lekarza.

Ból pleców i kręgosłupa

Co robić, gdy bolą plecy?

Istnieją sposoby na ból mięśni pleców, łagodzące dyskomfort i zmniejszające obrzęk. Skuteczne są zwłaszcza rozgrzewające kompresy do termoterapii, które rozluźniają mięśnie. Zmniejszenie napięcia mięśniowego powoduje zazwyczaj zniesienie dyskomfortu spowodowanego napięciem. To skuteczna metoda również w przypadku wypadnięcia dysku. W sprzedaży dostępne są kompresy rozgrzewające i chłodzące, a także uniwersalne termofory.

Skuteczne na ból kręgosłupa jest również działanie podczerwienią. Specjalne lampy lecznicze na podczerwień emitują światło, które sprzyja gojeniu chorych miejsc i uśmierza ból oraz zmniejsza napięcie mięśniowe. Lampy rozgrzewające na podczerwień pobudzają krążenie krwi i limfy, są skuteczne również na inne dolegliwości bólowe, czy stany zapalne.

Spośród fizjoterapeutycznych metod łagodzenia napięcia mięśniowego pleców można wymienić też taśmy do kinesiotapingu. Plastry kino odciążają zmęczone mięśnie, łagodzą bóle kręgosłupa i niwelują takie objawy jak ograniczenie zakresu ruchu, uczucie zablokowania w kręgosłupie, czy ból promieniujący do kończyn. Taśmy polecane są w odkręgosłupowych bólach na przykład w dyskopatii. W sklepie z akcesoriami medycznymi Apteczka24.pl znajdziesz również wiele innych przydatnych akcesoriów pomagających w walce z różnego rodzaju dolegliwościami bólowymi.

Ból w dole pleców i w innych odcinkach kręgosłupa można łagodzić za pomocą środków przeciwbólowych oraz specjalnych ćwiczeń fizjoterapeutycznych. Pamiętaj jednak, że ćwiczeń oraz masaży pleców nie należy wykonywać w ostrej fazie bólu, lecz dopiero wtedy, gdy ten minie lub zelżeje na tyle, że będzie można je wykonywać bez ryzyka zwiększenia dolegliwości. Bolące mięśnie są napięte i powodują nacisk na kręgosłup, więc jakiekolwiek manewrowanie w tej okolicy w ostrej fazie, może skończyć się pogorszeniem stanu. Bezpiecznie można wykonywać ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe, które w połączeniu z pozostałymi metodami łagodzenia bólu kręgosłupa przynoszą dobre efekty.

Jak uniknąć bólu pleców?

Zamiast zastanawiać się co na ból pleców i kręgosłupa, lepiej wdrożyć kilka zasad i zachowań pozwalających uniknąć problemów, a przynajmniej je zminimalizować. Przede wszystkim istotna jest aktywność fizyczna mająca na celu wzmocnienie mięśni pleców i brzucha, zwłaszcza u osób pracujących przy biurku. Znaczenie ma także zachowanie prawidłowej postawy, a jeżeli dużo pracujesz w pozycji siedzącej, wykonuj przerwy na ruch i rozciąganie mięśni.

Ból pleców odcinka lędźwiowego bywa spowodowany nieprawidłowym podnoszeniem ciężarów, dlatego koniecznie naucz się zasad ergonomicznego podnoszenia na prostych plecach, tak by całe obciążenie było przenoszone na nogi. Ponadto dbaj o prawidłową dietę bogatą w witaminy i minerały oraz związki niezbędne do budowy masy mięśniowej i ścięgien, a także utrzymuj prawidłową masę ciała, by nie obciążać kręgosłupa nadmiarowymi kilogramami.

W zdecydowanej większości przypadków profilaktyka wystarczy, by na długo pożegnać się z dokuczliwymi bólami i zamiast zastanawiać się co robić, gdy boli kręgosłup lędźwiowy i jak złagodzić ból pleców, po prostu cieszyć się kolejnym radosnym dniem.

 

Bibliografia:

  1. Wojciech Pietraszko, Bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, portal mp.pl (22.02.2017);

  2. Teofan M. Domża, Bóle krzyża – rozpoznawanie i leczenie, Medycyna po Dyplomie 2011(20); 12(189):34-45;

  3. Wojciech Pietraszko, Rwa kulszowa, portal internetowy mp.pl dla pacjentów (26.10.2016);

Data publikacji: 27.07.2020 16:18:00

Kategorie: Artykuły, Zdrowie

X Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.